Life project in the education of high school students in the context of the National Common Curricular Base (BNCC) and official documents of the Maranhão state school system

Authors

  • Girlene Miranda Baima Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IEMA
  • Manoel dos Santos Costa Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IEMA https://orcid.org/0000-0002-8774-9633

DOI:

https://doi.org/10.33148/CETROPv48n1(2024)2253

Abstract

Discussions about students' life projects reached Brazilian schools in mid-2012, through the Full-Time Education program. Since then, official documents have suggested that school institutions contribute to outlining students' projects, seeking to establish a connection not only between their aspirations for their future, but also in relation to their academic training. The aim of this study is therefore to reflect on the BNCC's guidelines with regard to the life project of young people who are attending secondary school. To do this, we carried out a bibliographical study under a qualitative approach, whose framework of analysis was documental. The life project, according to the study, is part of the success methodology in educational institutions, aimed at reflecting on what each student wants for their future and planning actions to build it, based on three pillars: personal, social and professional.

Keywords: BNCC. Official documents. Life project. High school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Girlene Miranda Baima, Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IEMA

Mestre em Educação: Gestão de Ensino da Educação Básica. Atualmente é professora de Língua Portuguesa/ Literatura e Produção Textual do Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IEMA). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Tecnologias Digitais na Educação (GEP-TDE).

Manoel dos Santos Costa, Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão - IEMA

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática. Atualmente é Professor e Pesquisador do Instituto Estadual de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IEMA) e Professor Colaborador do Programa de Mestrado em Gestão de Ensino da Educação Básica da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Membro do Grupo de Pesquisa e Estudos Avançados em Educação Matemática (GPEAEM) e Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Matemática na Educação Básica (GEPEMEB). 

Published

2024-06-26

How to Cite

Miranda Baima, G., & dos Santos Costa, M. (2024). Life project in the education of high school students in the context of the National Common Curricular Base (BNCC) and official documents of the Maranhão state school system. Ciência & Trópico, 48(1). https://doi.org/10.33148/CETROPv48n1(2024)2253

Issue

Section

ARTIGOS