Toward an Afric-ecological education: an alternative strategy for the development of Sub-Saharan African countries

Authors

  • Fatoumata Keita

Abstract

ABSTRACT The purpose of this article is to discuss the paramount necessity to implement an adequate educational system in order to achieve sustainable development in the SSA countries with a focus in Mali, one of the poorest countries in the world with an endemic educational crisis. It is a truism that education is the cornerstone of development. In this respect, any strategy of development in SSA shall start with a change in the pedagogy. This reform implies not only a rethinking of knowledge production and teaching in Africa as to take into account the current needs of the masses, their cultural and historical experiences as well as their environmental problems; but it also involves a curriculum development which makes universities and schools spearheads of larger social transformations and communal uplift in order to attain the Millenium Development Goals as well as mainstream a genuine sustainable development. In this connection, this paper makes a case for the implementation of an Afric-ecological curriculum in order to deal effectively with the multidimensional challenges of development and education in the SSA, particularly in Mali. Such a curriculum has the advantage to combine an afrocentric perspective to teaching and learning with a strong ecological awareness. In addition, it is geared toward reducing inequalities between men and women, and between rural and urban women in terms of educational and job opportunities. KEYWORDS: Development. Education. Curriculum. Afrocentricity/Africology. Educação Africo-ecológica uma estra-tégia alternativa para o desenvolvi-mento de países da África Subsaariana RESUMO O objetivo deste artigo é discutir a necessidade primordial de implementar um sistema educacional adequado, a fim de alcançar o desenvolvimento sustentável nos países da África Subsaariana (ASS), com foco em Mali, um dos países mais pobres do mundo, com uma crise endêmica educacional. É um truísmo dizer que a educação é a base do desenvolvimento. A este respeito, qualquer estratégia de desenvolvimento da ASS terá início com uma alteração na pedagogia. Essa reforma implica não apenas uma reflexão sobre a produção do conhecimento e do ensino na África como também tem em conta as necessidades atuais das massas, de suas experiências culturais e históricas, bem como seus problemas ambientais, além do envolvimento de um desenvolvimento curricular que faz com que as universidades e escolas lancem grandes transformações sociais para atingir os objetivos de desenvolvimento do milênio, bem como integrar um verdadeiro desenvolvimento sustentável. Nesse contexto, o presente trabalho faz um caso para a implementação de um currículo Africo-ecológico, a fim de lidar eficazmente com os desafios multidimensionais de desenvolvimento e de educação particularmente em Mali. Um currículo tem a vantagem de combinar uma perspectiva afrocêntrica de ensino e aprendizagem com uma forte consciência ecológica. Além disso, ele é voltado para a redução das desigualdades entre homens e mulheres e entre mulheres rurais e urbanas em termos de oportunidades de educação e trabalho. PALAVRAS-CHAVE: Desenvolvimento. Educação. Currículo. Afrocentricidade/Africologia.

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Keita, F. (2013). Toward an Afric-ecological education: an alternative strategy for the development of Sub-Saharan African countries. Ciência & Trópico, 35(2). Retrieved from https://periodicos.fundaj.gov.br/CIC/article/view/898

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